ESKİ Genel Müdürü Oğuzhan Özen, yapılan genel kurulda bütçe eleştirilerine yanıt verdi.
"Yatırımlarımızı kısmak zorunda kaldık"
“Bazılarını, Türkiye Cumhuriyeti Devleti bürokratı olarak, devlet geleneğini ön planda tutmayı şiar edinmiş biri olarak, siyasi olarak değerlendirdiğim için bu konulara girmeyeceğim. "Cevaplayamadı" denmesin diye açıklıyorum; çünkü tamamen siyasi tartışmaların içine girildi” diyen Oğuzhan Özen, “Öncelikle tüm emekçilerin emeğini ve katkısını, mevkii ne olursa olsun saygıyla karşılıyoruz. Ancak şu noktaya kesinlikle katılamıyorum. Biraz önce bir meclis üyemiz, bir bütçenin gerçekliğinin rakamların gerçekleşme oranı ile doğru orantılı olduğunu ifade etti. 2024 yılı gerçekleşme oranı, ilk on aya kadar, Yüce Meclis'e arz ettiğimiz üzere, %71,44’tür. Yıl sonunda ise bu oranın %90’ın üzerine çıkacağı aşikardır; son iki ayda oluşacak rakamlarla. Eleştirilerden biri, 2023 yılı sermaye giderlerinin neden %77’de kaldığıydı. Sermaye giderleri, yatırımların bu kalemden yapılan harcamalarıdır. 2023 yılı, hatırlayacak olursanız, EYT’nin devreye girdiği bir yıldı. Hiç öngörmediğimiz bir şekilde, EYT’den emekli olanların tazminat yüküyle karşı karşıya kaldık ve birçok harcamamızı kısmak zorunda kaldık. Bu kısıtlamalar içinde yatırımlarımızı da kısmak durumunda kaldık. Bu durum, sadece ESKİ Genel Müdürlüğü değil, tüm Türkiye Cumhuriyeti’nin kurum ve kuruluşları için geçerliydi. Dolayısıyla gerçekleşme oranlarının düşük kalması bu nedenle olmuştur” dedi.
"Maliye'ye ve SGK'ya borcumuz yok"
Özen, şöyle devam etti:
“Gelirlerimizle ilgili bir başka eleştiri de, alacakların takibi konusunda yeterli çaba gösterilmediği yönündeydi. Ancak ESKİ Genel Müdürlüğü’nün 2022 ve 2023 gelir gerçekleşmelerine baktığınızda, gerçekleşme oranlarının %100’ün üzerinde olduğunu görürsünüz. Peki, %100 nasıl aşılır? Bu, alacakların takibi ve geçmiş dönemlere ait borçların tahsil edilmesiyle olur. Yani kurum, alacaklarının peşine düşerek bu oranları sağlamıştır. Sayıştay raporlarında yer alan aboneliklerle ilgili eleştiriler de gündeme geldi. Ancak Sayıştay raporları birer görüş niteliğindedir ve bu görüşlere kurumlar cevap verir. Aboneliklerle ilgili belirtilen sorunların %90’ı, 6360 sayılı Kanun ile ilçe belediyelerinden geçen eski aboneliklerle ilgilidir. Bu sorunlar, yıllar öncesinden bu yana devam etmektedir. Köylerde imece usulü su paralarının toplanması ve kayıtların eksik olması gibi nedenlerle bazı abonelik bilgilerinde eksiklikler bulunmaktadır. Kurumumuz bu konuda saha çalışmaları yapmakta ve ciddi adımlar atmaktadır. Bütçe tekniği açısından da bazı şeyleri belirtmekte fayda var. "Zamanında ödenmeyen borç" diye ifade edilen, aslında ödenmemiş bir borç değildir. Maliyeye veya SGK’ya herhangi bir borcumuz yoktur. Ancak Avrupa Yatırım Bankası, İller Bankası veya Hazine kefaletiyle alınmış kredilerin ödeme taksitleri bulunmaktadır. Anapara ve faiz ödemeleri bütçe tekniği gereği ayrı hesaplarla takip edilir.” Büyükşehir Belediyesi'ne yapılan para aktarımı ise tamamen kanuni bir zorunluluktur. 5216 sayılı Kanun’un 23. maddesi gereği, gelir-gider farkı olumlu olduğu takdirde bu farkın Büyükşehir Belediyesi’ne aktarılması zorunludur. Bu konuda kurumların herhangi bir inisiyatifi bulunmamaktadır. Performans programıyla ilgili bazı rakamlar Özlem Hanım tarafından gündeme getirildi. Stratejik plandaki performans göstergeleri kümülatif olarak yazılırken, performans programındaki rakamlar yıllık bazda verilir. Bu nedenle rakamlar arasında farklılık olabilir. Yine de raporunuzu iletmeniz halinde, yazılı olarak daha detaylı cevap verebiliriz. Son olarak, yatırımlarla ilgili olarak 2019-2023 yılları arasında yatırım bütçesi oranının %18 olduğundan bahsedildi. Ancak 2025 yılı bütçemizde yatırımlara ayırdığımız ödenek oranı %23,49’dur. Bu oran, gerçekleşmelerle birlikte yıl sonunda %24 seviyesine kadar yükselebilir. Tüm meclis üyelerimize teşekkür ediyorum. 2025-2029 stratejik planımızın, 2025 yılı bütçemizin ve performans programımızın Eskişehir’e hayırlı olmasını temenni ediyorum.”
Özge ZAİM