Yapılan çalışmalar kriterlere uygun

Eskişehir Büyükşehir belediye Meclisi’nin Nisan ayı ikinci toplantısında bisiklet yolları ile ilgili son günlerde kamuoyundaki eleştirilere yanıt verildi. Büyükşehir belediye Meclis toplantısında bisiklet yolu yapılmaları ile ilgili eleştirilere cevap Ulaşım Dairesi Başkanı Ahmet Fırat Bilgili’den geldi. Bilgili, “Projenin tamamı, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın 2019 yılında Resmî Gazete’de yayımlanan Bisiklet Yolları Yönetmeliği ve proje yapım kriterlerine uygun şekilde yürütülmektedir. Sahada yapılan imalatlar da bu çerçevede gerçekleştirilmektedir. Sunumda gördüğünüz birinci etap bisiklet yolları ve park istasyonları kapsamında, kentimizin doğusu, batısı, kuzeyi ve güneyini kapsayan ana bisiklet yolu omurgası oluşturulacaktır” dedi.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile protokol

Güzergâhların belirlenmesinde, sivil toplum kuruluşlarının bisikletin yalnızca gezi amacıyla değil, ulaşım aracı olarak da kullanılması yönündeki önerileri dikkate alındığını belirten Bilgili, “2018 yılına gelindiğinde, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın yazısı ile bakanlık ve İlbank arasında imzalanan protokol çerçevesinde gerçekleştirilecek projelerde, finansman miktarının %45’ine kadar HİBE desteği sağlanabileceği belirtilmiştir. 2019 yılında bu anlaşmanın ardından, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından Bisiklet Yolları Yönetmeliği Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. Belediyemiz olarak 2019 yılında, Ulaşım Dairesi Başkanlığı teknik personeli, bisiklet sivil toplum kuruluşları ve akademisyenlerden oluşan bir çalışma ekibi tarafından ulaşım ana planı, önerilen bisiklet güzergâhları ve mevcut bisiklet yolları sahada incelenmiştir” şeklinde konuştu.

Etaplar halinde çalışılacak

Bilgili açıklamasında daha sonra şu görüşlere yer verdi; “2020 yılına gelindiğinde, Ulaşım Dairesi Başkanlığı koordinasyonunda Yol Yapım, Bakım ve Onarım, İmar ve Şehircilik, Park ve Bahçeler Dairesi Başkanlıkları teknik personelinin katılımıyla oluşturulan çalışma grubu tarafından bisiklet yolları ve park istasyonları için bir rapor hazırlanmıştır. 2021 yılında, Bisiklet Yolları Yönetmeliği’ne uygun uygulama projeleri için hizmet alımı gerçekleştirilmiştir. 2022 yılında, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na HİBE desteği için başvuruda bulunulmuştur. Proje, 2023 yılında Bakanlık ve İlbank arasında kurulan komisyon tarafından onaylanmış, bütçe planlaması için bakanlığa iletilmiştir. Ancak 2024 yılında, projenin onaylanmasına rağmen, 6 Şubat 2023 depremleri nedeniyle oluşan zorunlu harcamalar sebebiyle 72 kilometrelik bisiklet yolu projesinin tek etapta yapılması bakanlık bütçesi açısından uygun görülmemiştir. Bu nedenle projenin etaplar hâlinde yürütülmesi talep edilmiştir. 2024 yılı içinde, bakanlığın belirttiği çerçevede projemiz üç etaba bölünmüş ve çalışmalar bu doğrultuda başlatılmıştır.”

Ahmet Sivri’den belediyeye sert sözler: Yapboz gibi iş! Ahmet Sivri’den belediyeye sert sözler: Yapboz gibi iş!

Amaç bireysel araç kullanımını azaltmak

“Bu proje yalnızca bir altyapı çalışması değil; mevcut bisiklet kullanıcılarına güvenli ulaşım imkânı sunarken, bisiklet kullanım oranını da artırmayı amaçlamaktadır” diyen Bilgili son olarak şunları söyledi, “Gerçekleştirilen bisiklet eğitimleri ve farkındalık kampanyaları bu altyapı yatırımlarıyla desteklenecektir. Kavşak projeleri ve yol düzenleme çalışmalarımız hızla devam etmekte olup, hazırladığımız projelerin yaz aylarında hayata geçirilmesi planlanmaktadır. Sonuç olarak, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı olarak kentimizi araçlar için değil, insanlar için planlamayı hedefliyoruz. Bu vizyon projesiyle bireysel araç kullanımını azaltmak, iklim dostu ulaşım sistemlerini yaygınlaştırmak ve bisikleti geçmişte olduğu gibi güçlü bir ulaşım aracı hâline getirmek en önemli önceliğimizdir.”

Muhabir: Tuğba Aktay