Tapu Kadastro hakkında bilgi verir misiniz?

Tapu kelime anlamı itibariyle güven demektir. “Tapu mülktür, mülk devlettir” diye bir sloganımız da var. Vatandaşlarımızın mülkiyetlerinin kaydedildiği sicilleri çağrıştıran bir kavramdır. Kadastro ise arazi haritalanması ile ilgili Fransızca kökenli bir sözcüktür. Tapu ve Kadastro her iki yönüyle, hem işin harita hem de kayıt yönüyle ilgili Tapu Kadastro Genel Müdürlüğümüzce icra edilen operasyonel durumu anlatan bir kavramdır. Tapu kadastro 17. Bölge Müdürlüğü 1998 yılında kuruldu. İlk kez Eskişehir Valiliği içerisinde hizmet vermeye başladı. Daha sonra Yunus Emre Halk Çarşısı’nın üst katı, daha sonra da PTT Müdürlüğü’nün bulunduğu sanayideki yerde hizmet vermeyi sürdürdü. Bundan yaklaşık 3 ay önce de şu an içinde bulunduğumuz Tapu ve Kadastro Hizmet binamızda hizmet vermeye başladık. 17. Bölge Müdürlüğü denildiğinde Tapu Kadastro Genel Müdürlüğümüzün bir taşra teşkilatı 23 bölge müdürlüğü içerisindeki bir adet bölge müdürlüğü. Bu bölge müdürlüğümüzün hinterlandında Eskişehir ile birlikte Afyon, Kütahya ve Bilecik illeri de bulunmaktadır. Bu illerimizde 53 tapu müdürlüğümüz, 4 tane kadastro müdürlüğümüz yaklaşık 22 tane kadastro birimimizle görev yapmaktayız. Yaklaşık 750 personelimiz var. Bunların 400’ün üzerindeki kısmı tapu müdürlüklerimizde, 300’ün üzerindeki bölümü de kadastro müdürlüklerimizde görev yapmaktadır.

DEVLETİN VATANDAŞLA YÜZ YÜZE TEMAS NOKTASI

Bu arada tapu ve kadastro birimi ne iş yapar diye sorulursa. Tapu Kadastro işlemleri vatandaşın devlete eriştiği, vatandaşında devletle temas kurduğu en çıplak yüzüdür. Doğrudan vatandaşımız bu hizmeti alırken biz devletin bu özelliğini de dikkate alarak bu bağlamda bir takım çalışmalar yapıyoruz. Nedir bunlar? Öncelikle tapu ve kadastro hizmetlerimizin iyileştirilmesi ile ilgili 2003 yılından beri bir takım çalışmalarımız var. Bu çalışmaların odağında kadastro, tapu verilerinin iyileştirilmesi ve bir de mekansal anlamda iyileştirmeler. Bu projelerin hemen hemen hepsi tamamlandı. E- devlet adımları atıldı, e-tapu çalışmaları hız kazanmayabaşladı. Ayrıca mekansal olarak da iyileştirmeler sağlandı. Bölge Müdürlüğümüz olarak da Eskişehir’de ihtiyaç duyulan bu mekanda tamamlattırılarak hizmete alındı. Bu yapılırken nasıl bir yöntem izlendi. Özellikle vatandaşımızın büyük miktarda beklediği bir mekan olması itibariyle öncelikle vatandaş konforuna ve işlemlerin hızına, sirkülasyonların uyumlu olmasına, vatandaşlarımızın ilgili noktalara erişimine önem verildi. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğümüz aynı zamanda bir arşiv kurumu. Çünkü bizim arşivlerimiz ürettiğimiz belgelerin yüzyıllar boyu korunması gereken belgelerdir. Bundan dolayı özel arşivler ve arşiv teknikleri, koruma tekniği geliştirilerek kuruldu. Hizmetlerimizde e-devlet odağımız olduğundan bunları çeşitli isimler adı altında bir takım hizmet modülleri oluşturuldu. Eskişehir bölge müdürlüğümüzün hinterlandının şöyle bir özelliği var. Eskişehir ilklerin şehri sloganıyla ön plana çıkmaktadır. Her sektörde, hemen her kurumda ilkler yaşanmakla birlikte Tapu ve Kadastro Bölge Müdürlüğü açısından da bu durumlara zaman zaman şahit olmaktayız. Bunu gerektiren şartlar nedir? Eskişehir’in coğrafi konumu itibariyle büyük tüketim ve liman şehirlerine uzaklığı, enerji koridorlarının ve yer altı ham maddelerinin önem kazanmış olması, Ankara, İstanbul, Antalya, İzmir’e yakın olması çok önemli. Dolayısıyla bakir arazi büyüklüğü, sanayicinin şimdi yeni İstanbul’dan döndüğü illerden birisi Eskişehir. Gayrimenkulün çok hızlı el değiştirdiği ve dinamik yapısının olduğu bir şehir. Gayrimenkul yatırım şehri olması hasebiyle dikkat çeken bir şehrimiz. Eskişehir’imizin özel durumları var. Örneğin üniversitelerimiz var. Makine, demiryolları, havacılık sektörünün gelişmiş olmasının diğer özel firmaların üretim üsleri olması itibariyle önem arz etmektedir. Bu sebeple de kaliteli bir göç almaktadır. Anadolu’nun her tarafından Eskişehir’den insanlar var. Okumaya gelenler, aynı zamanda mülk, ev almak isterler. Bunun da farkındayız. Gelen insanlarımızın Eskişehir’de bir tapu kadastro hizmeti alırken mutlaka çok kısa sürede bitirme istekleri vardır. Çünkü gelen insanlar döneceklerdir. Bu bağlamda her türlü tedbirimizi aldık. Bölge müdürlüğümüz verdiği ve geliştirdiği bir takım hizmetler, yaklaşımlar var. Bunların sonuçlarını ben hemen aktarmak isterim. Bölge Müdürlüğümüzün 23 bölge müdürlüğü içerisindeki vatandaş memnuniyet algısı puanlama sitemine göre üçüncü sırada algısı var. Bu da Eskişehir Bölge müdürlüğü için önemli bir göstergedir. Diğer hizmetlerimizin bizim için önemli olan başvuruların karşılanma hızı. Bir başvuru ne kadar sürede karşılanmış. Eskişehir müdürlüğümüzün ürettiği iş hacmi Türkiye ortalarının en yukarılarında görmekteyiz. Dikkat çeken bir bina yaptık. Yerelden çıkan bir proje. Bu bize ne kazandırdı? Bizim için çok rahat bir çalışma ortamı elde etmemizi, vatandaşlarımız içinde güven ortamı içinde işlem yapmaları sağlandı.

Dijitalleşme üzerine neler yaptınız?

Dijitalde temel amacımız e-devlet, elektronik alan üzerinden hizmeti sunabilmek. Temel amacımız mekansal ve coğrafi farklılığı ortadan kaldırmak. Vatandaşlar işlerini bulunduğu mekanda yapabilsinler. Diğer taraftan veri akışı, belge verilerinin paylaşımının müdürlükler arasında, örneğin Antalya'yla, Tepebaşı Tapu Müdürlüğü arasındaki belge alışverişi sağlansın. Ya da çok taraflı şöyle diyelim. Aynı anda farklı lokasyondaki tarafları ve yine farklı bir lokasyondaki taşınmaz için bir resmi senedin altına imza atmalarını sağlayacak bir imkan sağlayabilmek.

Bu tabii tapu hizmetleri açısından benim anlattığım Kadastral verilerinin dijital ve dönüştürmesi ve elektronik ortama aktarılmasının nasıl bir faydası var? Tabii ki dünyada biliyorsunuz bütün faaliyetlerin, bütün ekonomik hareketlerinin temelinde toprak vardır, arazi vardır. Toprak ve arazi sınırlıdır. İnsan sayısı çoğalmaktadır, sonuç çıkarıyla biz bu arazi yönetimini ne kadar başarılı kılarsak bu kadar daha rantabl, daha gelecek bir yatırım ortamı daha sürdürülebilir bir refah düzeyi sağlayacağımıza inanıyoruz. Dolayısıyla bunun başarısı ancak kullanıcılara, yatırımcılara proje uygulayıcılarına zamanında doğru kadastral altyapıyı, kullanılabilir araziyi sunabilmektir. Böyle güzel bir binada Eskişehir'in özelinde görev yapıyoruz. Eskişehir'in özelinde Eskişehirli vatandaşlarımız kapıya gelmeden başvuru yapabilirler.

GÜVENLİ ALIŞVERİŞ İÇİN HER TÜRLÜ KONFOR VAR

“Kapıda karşıla” projeniz var bu konuda neler söylersiniz?

Eskişehir özelinde vatandaşlarımız tapuya geldiklerinde direkt kendilerini “kapıda karşıla” projesi çerçevesinde karşılayan tam donanımlı, tam bilgili ve tam yetkili bir ekibimiz tarafından doğrudan karşılanmaktadır. Onların her türlü sorularını cevaplayabilmekte, teknolojik her türlü desteği, internet desteğini sunabilmektedir. Bunun dışında nasıl bir Eskişehir ve farklı ne var bu binada? Vatandaşımız geldiğinde eğer bir şekilde o başvuru alanındaki temas noktasında istediği cevabı alamazsa ya da oradaki kişi vatandaşın bu sorularına cevap vermeye kendini yetkili göremiyorsa onu bir üstü olan müdür yardımcısına, onun da bir üstü olan tapu müdürüne onun da nihayetinde de ikna olamasa burası da açık. Direkt bize çok rahat erişebilirler. Eskişehir'imizde bu rahat erişimi sağladık. Diğer taraftan tabii mekan rahat burada vatandaşlarımızın eskiye nazaran, eskiye göre park sorunu bulunmamakta. Önümüzde yedi sekiz tane büyük parsel var.Şu anda bizim parselimizin mülkiyetinde olan boş alanı vatandaşlarımıza ayırdık. Aynı zamanda sirkülasyonun yüksek olduğu saatlerde binanın doğu cephesindeki alanda acil durumlar için vatandaşımız geldiğinde oraları da açıp vatandaşlarımızın park alanının ihtiyacını karşılıyoruz. Bu binada tabii kapalı otoparkımız, sosyal alanımız, yemekhanemiz var. Bu gibi hizmetleri sunmaktayız. Diğer taraftan tabii vatandaşımız açısından henüz hizmete almadık ama yakın zamanda planlıyoruz. Çocuklu gelen, mecburen çocuğuyla gelmek zorunda kalan her şeyin vatandaşlarımızın çocuklarını koyabileceği güvenli bir alan oluşturup çocuk kulübü şeklinde görüştürdüğümüz bir alanımız var. Bu da Eskişehir'e özel bir durum. Diğer taraftan vatandaşlarımız geldiğinde doğrudan yani işlemi yapacak personelle temas kurabilmesi için direkt giriş başvuru numarasıyla giriş yapıp geldiğini bildirecek bir sistem var. Yani şöyle açık bir ekranda vatandaşın kullanımına açık bir ekrandan kendi başvurusu için girdiği zaman personelimiz bilgisayarda vatandaşımızın geldiğini görebilmekte. Hemen hazırlıklarını yapmakta. Bundakazanımımız ne? Tabii ki sonuçta bir gayrimenkul alım alışverişi var. Bir halk değeri var, bir fiyat var. İnsanların ticari sırları var. Güvenli bir alanda çalışmak isteyen personelimiz ve akde çağırdığı insanlardan doğru sözleri duymak ister. Bunun için de sakin, sessiz bir alan gerekmekte. Bu yolda akit alanına giden vatandaşlar sadece onları karşılayan, kendilerinin özel memuruyla karşı karşıya kalıp, bu şekilde güvenli bir alışveriş yapabilmektedir. Tabii anlatacak çok şeyimiz var. Tapu ve kadastro genel müdürlüğümüzün özellikle geliştirdiği birtakım projelerin sahada biz uygulayıcısıyız. Bir kısmını bölgeler olarak çalışmalarını yapıp biz hazırlıyoruz. Bölge müdürlüğümüz de bu bağlamda birçok proje sunmuştur ve bunların çoğu da şu an da Türkiye genelinde uygulanmaktadır. Vatandaşlarımızın özellikle tapu ve kadastro hizmetini alırken nerede, nasıl başlayacağım ya da sorunumu nasıl anlatacağım? Bir de vatandaşın bir kendi içinde bir takım durumları vardır. Bunları tabii belgeleri nasıl, nereden alacağım, nasıl aktaracağım? Bu bağlamda tabii her vatandaşımızın çok fazla bilgisi olmayabilir. Çünkü ömründe vatandaşımız bir defa tapuya gelir.

Sayın Bölge Müdürüm verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ediyoruz.

Kaynak: 2Eylül Haber