Adaletsiz bir uygulama
Eğitim İş Kolunda faaliyet yürüten eğitim sendikalarının başkanları 2Eylül’e konuştu. Türk Eğitim Sen Şube Başkanı Kamuran Arıkan ve Hürriyetçi Eğitim Sen Şube Başkanı Erol Ger, 2024 yılında eğitimdeki gelişmeleri değerlendirdi. Sendika Başkanları, “Eğitimde işler yolunda gitmiyor” değerlendirmesinde bulundular.
Türk Eğitim Sen Eskişehir Şube Başkanı Kamuran Arıkan Eskişehir’de son günlerde gündeme gelen norm fazlası öğretmenlerin resen atanmaları ile ilgili gelişmelerin öğretmenleri rahatsız ettiğini belirterek, “Eskişehir'de 2400 civarında norm kadro fazlası öğretmen var. 23 tane öğretmen norm fazlası olarak resen atandı. Bu tabii ki kamuoyunda baya bir tartışıldı. Yani tam adaletli oldu mu olmadı mı noktası maalesef kötü oldu. İkinci olaraktan da Eskişehir'de ikili eğitimin hala devam ediyor olması. Bu sene ki derslerin 30 dakikaya düşürülüyor olması ama bunu Eskişehir Valiliği ve Milli Eğitim Müdürlüğü'nün kabul etmediği noktasında bazı illerde bu kabul edildi. Tabii bu oturulup tartışılabilir ama özellikle servisçilerin bunu istemediği noktası bizim açımızdan olumsuz” dedi.
Liyakati önemsemediler
Öğrencilerin sabahın kör karanlığında okula gitmesinin büyük sorun oluşturduğunu da söyleyen Arıkan, “Sabahın ve akşamın karanlığında öğrenciler evlerine gidiyorlar bu ikili eğitimin Eskişehir itibariyle bitirilmesi gerekiyor. Bir diğer konu proje okullarına yönetici ataması. Proje okullarına yönetici atanması maalesef ilimizde her zaman olduğu gibi 2024'te de liyakati pek önemsemediler. Proje okullarına atamayı da kendi kafalarına göre yaptılar. Özellikle yönetici atamalarında liyakat dikkate alınmadı. Bizim açımızdan bakarsak 2024'te genel itibariyle 'Öğretmenlik Meslek Kanunu' bizim önemsediğimiz bir kanundu. 'Öğretmenlik Meslek Kanunu' Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde kabul edildi. Öğretmenler açısından baya kazanım olan bir kanun. Öğretmenler, uzman öğretmen ve başöğretmen sınıflandırma yapılarak ilave zam aldılar bu noktada. Burada tartışılabilir nokta nedir, belki öğretmen akademilerinin mahiyetidir. İlk atanacak olan öğretmenlerin orada eğitim görmesidir. Bizim görüşümüz öğretmen akademilerinde değil, eğitim fakültelerinde bunun çözümlenmesi ve öğretmen yetiştirmenin tekrar ele alınması gerekiyor” diye konuştu.
Komisyonların uygulaması yanlış
Öğretmen atamaları ile ilgili olarak mülakat komisyonlarının uygulamalarında standart olmamasının atanacak öğretmenlerin sıralamasını da etkilediğini belirten Arıkan şunları söyledi, “Öğretmen mülakatları maalesef mülakat komisyonları birden fazla olduğu için ve birden fazla ilde de gerçekleştiği için öğretmen mülakatları objektif olmadı. Dolayısıyla KPSS'de ön sıralarda yer alan arkadaşlarımız geri sıralara düştü. Geri sıralarda yer alan arkadaşlarımız ön sıralara çıktı. Bu da neden kaynaklandı, komisyonlardan kaynaklandı. 30 civarında ilimizde bu komisyon vardı. 30 civarındaki ildeki komisyonlar da farklı komisyonlardı. Mesele Eskişehir'de 5 tane komisyon vardı. Eskişehir'de 5 komisyon da farklı puanlar verildi. Bundan dolayı da öğretmen adayı olan arkadaşlarımız mağdur oldu. Milli Eğitim Bakanlığı da bir nebze de olsa bunu kabul etti. Çünkü şunu bilmek lazım, komisyon birden fazla olursa objektiflikten uzaklaşır. Milli Eğitim Bakanlığı'na biz torpil yaptı, şunu torpille aldı demiyoruz ama mesela Van'da, Diyarbakır'da 10 puan fazla verilen KPSS puanından 10 puan fazla verilirken Eskişehir'de 2 puan verildi. İstanbul'da puan yuvarlandı veya 1-2 puan verildi. İzmir'de 8 ile 10 puan arasında verildi. Bu da otomatikman sıraları değiştirdi. Bu hak yemedir, kul hakkı yemektir. İnşallah o arkadaşların da sorunları çözülür.”
2024 yılı hüsranla geçti
Öte yandan Hürriyetçi Eğitim Sen Şube Başkanı Erol Ger, 2024 yılında eğitimin hüsranla geçtiğini, genel olarak eğitimden memnun olunmadığını belirterek, “Milli Eğitim’de neler oluyor 2024 yılı hüsranla geçti. Eskişehir eğitim çalışanları arasında bir anket yapılsa eminim ki belli bir kesim dışında memnun olan yoktur. Eylül ayında birçok okul eğitime hazır olmadan açıldı. Temizlik yoktu, birçok okul ve kurumda olanaksızlıklar yüzünden sorun hala devam etmekte. Bir kaç bidon temizlik malzemesi ile sorun çözülmez. Birçok okulda güvenlik yok. Öyle ki en seçkin okulda bile öğrenciler, öğretmenler korumasız demirbaş ve donatım malzemeleri yetersiz okullar okul yönetimlerine bırakılmış onlar da kimi liyakatten yoksun kimi de torpille yönetici yapılmış kişisel hırslarını ön plana çıkarıp makam odasından sorun çözmek için çıkmayanlar da var okula uğramayanlar da. Bazen de öğretmenler baskıdan bunalmış kimisi kelle alıyor kimisi normları kasıtlı yanlış girerek yıl ortasında resen atamalarına neden olmuş. Öğretmenler gününün en güzel hediyesini eline kararname tutuşturarak veriyor” dedi.
Sorunları görmüyorlar
Müdür yardımcıları ve şube müdürlerinin birbirlerini ziyaretlerinden dolayı okullardaki sorunlara ve çözüm yollarına odaklanmadığını aktaran Ger, “Görevini yapan yöneticiler elbette var onlar sayesinde Milli Eğitim ayakta kalıyor. Milli Eğitim Müdürlüğü bunca makam aracına rağmen müdür yardımcıları ve şube müdürleri birbirlerini ziyaretten okullardaki sorunları ve çözüm yollarını yerinde görmeye zaman bulamıyorlar. Eğitim çalışanları asılsız ihbarlarla tehdit altında, zan altında bırakılarak okullarına huzursuz bir şekilde giderken soruşturma görevi verilen okul yöneticileri gereksiz işlerle uğraşmak zorunda kalmaktadır. Milli Eğitim müfettişleri sayıca yetersizlikleri yanında gereksiz iş yüküyle asli görevlerini yapamamaktadır” diye konuştu.
Eğitimde tasarruf olmaz
Tasarruf tedbirlerinin kaybolan yıllara ve emeklere neden olduğunu söyleyen Ger, eğitimde tasarruf olmayacağını belirterek, “Tasarruf tedbirleri eğitimde kaybolan yıllara emeklere neden olmaktadır. Eğitimde tasarruf olmaz. Eğitim çağındaki çocuklarımız yetersiz beslenme nedeniyle yeterli eğitim alamamaktadır. Zamanın büyük kısmını servislerde geçirmekte sabahın veya akşamın karanlığında okullarda, yollarda olumsuz koşullarda geçmektedir. İkili öğretim sorunu hala çözülmemiştir. Ders saatleri azaltılarak sorun çözülmeye çalışılsa da ne yazık ki çözüm makamları okul servisçileri olmuştur. Bu kadar basit bir olay bile ortada kalmıştır. Kayıt alanı dışından kaydedilen öğrencileri cezasını adrese dayalı kayıt sistemine rağmen çözülememiştir. İl müdürü değişikliği çözüm değildir, adalete liyakate dayalı bir sistem gelmedikçe çözüm olmayacaktır. Ancak Eskişehir müdürlerimizin tecrübe kazanacakları staj yapacakları bir il değildir. Gelen elini değil yüreğini taşın altına koymalıdır” dedi.
Siyasetten bağımsız hareket etmeliler
Başkan Ger, yöneticilerin siyasetten bağımsız hareket etmeleri gerektiğine vurgu yaparak şu ifadeleri kullandı, “Hürriyetçi Eğitim Sen olarak diyoruz ki yöneticiler siyasetten bağımsız hür iradeleriyle asli görevlerini yerine getirmeli, yasalar çerçevesinde hürriyetine kavuşmalıdır. 2024 yılı eğitimde hüsran yılıdır. Kötü günler geride kaldı, daha kötü günler bizi bekliyor gibi görünüyor.”