Toplantıda bir yıllık başkanlık faaliyet raporu görüşüldü. Ak Parti grubu adına Tepebaşı Belediyesi Nisan ayı meclis toplantısında söz alan Mehmet Şimşek, faaliyet raporuna yönelik eleştirilerini şöyle dile getirdi:

“Belediye tarafından hazırlanarak tarafımıza verilen faaliyet raporu kitapçığında 55 sayfa giriş bilgileri 221 sayfa fotoğraftan oluşmaktadır. Geriye kalan 142 iki sayfadan faaliyetlerle ilgili bilgileri almak mümkün olmuştur. Faaliyet raporuna bakıldığında müdürlükler bazındaki performanslar 2024 yılında hedeflenen, gerçekleşen tablo halinde yapılmamış anlaşılmayacak şekilde bir yazı şeklinde yapılmıştır. Emeği geçen tüm müdürlük ve belediye personelimize teşekkür eder, 2025 yılı faaliyet raporumuzu hedef ve gerçekleşen şeklinde tablo halinde görmeyi arzu ederiz. Bu şekilde hedeflerin ve gerçekleşeni daha net görebileceğiz."

Whatsapp Görsel 2025 04 10 Saat 17.53.05 81Be8338

MÜDÜRLÜKLER BAZINDA;

Cumhurbaşkanı Erdoğan, Somali Cumhurbaşkanı Mahmud ile görüştü Cumhurbaşkanı Erdoğan, Somali Cumhurbaşkanı Mahmud ile görüştü

Basın halkla ilişkiler müdürlüğü, sosyal faaliyetler yaparak bilgi işlem müdürlüğü toplantılar yaparak 2024 yılını tamamlamıştır.

ÇEVRE KORUMA VE KONTROL MÜDÜRLÜĞÜ

Çevre koruma ve kontrol müdürlüğüne bakıldığında performans programında konulan hedeflere göre çalışılmış. Örneğin; atık yönetiminde planlanmış 12 adet eğitim ve önemi, uygulaması hakkında eğitim ve bilgilendirme çalışmaları 12 adet planlanmış 12 adet yapılmış. 180 adet denetim planlanmış 180 adet denetim yapılmış. Uluslararası eko okul programı çalışmaları düzenli ve istekle gerçekleştirilmiş 5 adet planlanmış 5 adet yapılmıştır. Bu faaliyetler örnek olacak ve ödül vesilesi ile fazla yapılmamasını anlamıyoruz ve kutlarız. Bu müdürlüğün faaliyetlerine bakıldığında çalıştaylar toplantılar, göstergeler gibi kültürel faaliyetler olduğu görülmektedir.

DESTEK HİZMETLERİ MÜDÜRLÜĞÜ

Destek hizmetleri müdürlüğü yapılan ihalelerin sayılarını vermiş, yapılan 29 ihaleden sadece 1 adet yapım işleri ihalesinin olduğu dikkat çekmektedir. Bu tabloya bakarak 2024 yılında hiçbir işin yapılmadığı bu tabloya bakıldığında anlaşılmaktadır.

DIŞ İLİŞKİLER MÜDÜRLÜĞÜ

Performans hedefinde; kent enstitüsü ile eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması (verilen eğitimlerin artırılması) 2 adet gösterilmiş. Faaliyet raporunda; kent enstitüsü kapsamında yer alan eğitimler devam etmektedir. Anadolu üniversitesi (bilimsel araştırma projeleri (BAP) iş birliği ile hayata geçirilen kent enstitüsü BAP sonlanması ve üniversiteden mezuniyet yeni dersler sisteme eklenmemiştir. Şeklinde açıklama yapılmıştır. Söz bu performans göstergesi gerçekleşmiş midir.
Yine kentsel beceri düzeyinin yükseltilmesi ve bilgilendirilmelerin sağlanması 2 adet performans göstergesi belirlenmiştir.
Faaliyet raporu; var olan eğitimlere, yüz yüze eğitimlerde eklenmiş ve bu konuda belediyenin sosyal medya hesaplarından ve web sayfasından bilgilendirme yapılmaktadır. Şeklinde açıklama yapılmıştır. Bu ifade muallak bir ifadedir. Performansının gerçekleşip gerçekleşmediği anlaşılmamaktadır.

EMLAK VE İSTİMLAK MÜDÜRLÜĞÜ

İlgili müdürlüğün faaliyetlerini gayrimenkul satışlarının oluşturduğu görülmektedir. Toplamda 50 adet taşınmazın satışının yapıldığı; toplamda 143.431.105,99 TL gelir elde edildiği görülmektedir. Halen belediyenin satılacak gayrimenkulü kalmış mıdır? Kamulaştırma işlemlerinde belediyenin adına 38 dava açılmış 16 sını kaybetmiş, 18 adedi halen devam ettiği belirtilmiştir. Demek ki belediyenin başı kamulaştırma davaları ile ağrımaktadır. Çözüm bulmanızı umuyoruz.

FEN İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜ

Asfalt yama yapılması hedeflenen 25.000 ton, yapılan 13.540 ton
Parke taş onarımı ve yapımı hedeflenen 7.500 m2, yapılan 4.877 m2
Hedeflere ulaşılamamıştır.
Fen işleri müdürlüğü asfalta yama yapmak, kilit taşları onarımı yaparak 2024 yılını bitirmiştir.
Saz ova engelsiz kültür merkezi, yaşam kent, zincirli kuyu sosyal tesisi ve kız öğrenci yurdu yapımları tasarruf tedbirleri bahanesiyle yapılmamıştır. Belediyemiz tarafından 2024 yılında ciddi tasarruf tedbirlerinden dolayı yapılmadığı belirtilmiştir. Fakat; basın yayın, sosyal hizmetler ve özel kalemde tasarruf tedbirlerine pek takınılmadığı görülmüştür.

İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE SIFIR ATIK MÜDÜRLÜĞÜ

İklim değişikliği ve sıfır atık müdürlüğünün yaptığı faaliyetlere; eğitim, bilinçlendirme, etkinlik, organizasyonlar yapılmamış/yer almamış, bir şey yok.

İMAR VE ŞEHİRCİLİK MÜDÜRLÜĞÜ

Müdürlüğün en önemli performans göstergelerinden ruhsat başvurularının dijital ortamda alınması ve sonuçlandırılması gerçekleştirilmiş. Müdürlüğümüzü tebrik ederiz. İskan başvurularının dijital ortamda alınması ve sonuçlandırılması gerçekleştirilmemiştir. Bu işin gerçekleşmesi ivedilikle beklenir.

KADIN VE AİLE HİZMETLERİ MÜDÜRLÜĞÜ

Kadın ve aile hizmetleri müdürlüğünün performans göstergeleri 1 hariç diğerlerinin hedeflerinin gerçekleştiği görülmektedir. Müdürlüğün faaliyetlerine bakıldığında kadınlar için yapılan ciddi bir proje yapılmamış sadece kültürel faaliyetler yapılmıştır.

KÜLTÜR İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜ

Kültür işler müdürlüğü 10 adet kültürel gezi düzenlemesi performans göstergesi olarak hedeflenmiş, ancak faaliyet raporunda yine gelen misafirlere belediyemizin faaliyetleri tanıtılmış gibi ifadeler kullanılmış. Faaliyetin kaç adet yapıldığı bilgisi yoktur. Resimlerle süslenmiş sayfalar ve 139.206,000TL harcanmış para gözükmektedir. Kültürel gezilere ara verip belediyemizin borçlarının ödenmesi ve bütçenin tutulması tavsiye edilmektedir.

PARK BAHÇELER MÜDÜRLÜĞÜ

Performans göstergelerinde 20.000 m2 park yapımı hedeflenmiş; 800.000 m2 eksikle 19.200 m2 yapılmıştır. Park yenileme ise 40.000 m2 hedeflenmiş, 40.653 m2 gerçekleşmiştir.

Günümüz şartlarında enerji verimliliği kurum ve kuruluşların birinci hedefi olmalıdır. Bu sebeple tepebaşı belediyesi bölgesinde ki tüm parklarda otomatik sulama ve led aydınlatma sistemine geçilmesi elzemdir.

Odunpazarı belediyesi 2024 yılında 155.000 m2 yeşil alan yaptığını belirtmiştir. Odunpazarı belediyesi rakamlarıyla 1 (bir) parkın m2 maliyeti 1.626 TL iken, sadece 59.854 m2 yapan tepebaşı belediyesinin m2 maliyeti 3.058 TL dir.

SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ

Müdürlük birçok sağlık faaliyetinde bulunmuş ancak bu faaliyetlerin içerisinde dikkat çeken Çukurhisar Ağız ve Diş Sağlığı kliniğinden 2024 yılı içerisinde 40 kişinin yararlanmış, bu klinik göstermelik mi yapılmıştır ya da ayda 1 kez mi faaliyet göstermektedir, anlaşılmamıştır. Belde evlerinde kadın sağlığı konulu 14 eğitime 185 vatandaş katıldığı belirtilmiştir. Yani eğitim başına katılım 13 kişidir. Bu da kadın sağlığı ile ilgili eğitimin başarısız ya da duyurulamadığını göstermektedir. Müdürlüğün tablolar halinde verdiği faaliyet raporlarında ki sunuların da 0 (sıfır) bolluğu dikkat çekmektedir.

SOSYAL YARDIM MÜDÜRLÜĞÜ

Müdürlüğün performans hedefinde sadece evlenmek isteyen vatandaşlara yönelik etkinlikler düzenlenmesi 4 adet hedeflenmiş; 107 adet gerçekleşmiş, 3 adet kültür gezisi performans hedefe konulmuş 37 adet kültür gezisi düzenlenmiştir. 9 adet performans göstergesinin gerçekleşmesi için 182.781.339,80 TL dir. Müdürlüğümüzün kültür gezilerine ara verip, ara verip belediyemizin borçlarının ödenmesi ve bütçenin tutulması tavsiyemizdir.

TEMİZLİK İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜ

Temizlik işleri müdürlüğü faaliyetlerinde özellikle yaz aylarında isteklerin arttığı görülmektedir. Şikayetlerin yaz aylarında diğer aylara göre 2 katına çıktığı grafiklerle gösterilmiştir. Müdürlüğümüzün planlama yaparken bu konuya hassasiyet göstermesi tavsiyemizdir.

MALİ KONULAR

 2024 yılında 2.250.000.000 TL gider tahmin edilmiş, 2.124.445.948 TL gerçekleşmiştir.
Gelir ise 2.050.000.000 TL tahmin edilmiş, 1.709.150.000 TL olarak gerçekleşmiştir.
Bütçe –(eksi) – 415.294.950.00 TL açıkla kapatmıştır.
Giderlere bakıldığında belediyenin tepebaşı bölgesine yapmış olduğu yatırım harcamalarını sermaye giderlerinden anlaşılmaktadır. Sermaye giderleri 12.103.966,00 TL dir. Toplam 2024 yılında toplam harcamanın 0,57 sinin oluşturmatadır. Bu rakam aşırı düşük ve yatırımın olmadığını göstermektedir.
Özel kalem harcaması: 34.957.238 TL
 Kadın ve aile hizmetleri: 50.077.634 TL
 Basın yayın halkla ilişkiler: 58.746.271 TL
 Kültür işleri: 139.492.209 TL
 Sosyal yardım işleri: 182.872.336 TL
 Spor işleri: 58.804.429 TL
Yatırım için 12.103.966 TL harcarken sadece basın yayın, kültür ve sosyal işler müdürlükleri harcamalarının toplamı 381.000.000 TL dir. Bu da 2024 yılını seçim yatırımları ve harcamaları ile geçtiğini göstermektedir.
Sermaye giderinin 12.000.000 TL, faiz giderinin 48.687.000 TL olduğu yani sermaye giderinin 4 katı faiz gideri ödendiği gözükmektedir. Bu da başarısızlık ve sürdürülebilir olmadığı anlamına gelmektedir.
2024 bilançosuna bakıldığında;
 Kısa vadeli borçlar: 965.246.622 TL
 Uzun vadeli borçlar: 282.391.721 TL
 Toplam borç: 1.247.638.344 TL dir.
Uzun ve kısa vadeli borçları toplamına ve belediyemizin gelirlerine bakıldığında yönetilebilir bir durumdan çıktığı hiçbir yatırım yapmadan sadece borç ödeneceği anlaşılmaktadır.
Belediyemize bağlı şirketin hiçbir verisine faaliyet raporlarında rastlayamıyoruz. Kaç kişinin çalıştığı ne kadar para harcandığı yöneticilerin huzur hakkı olarak ne kadar ücret aldığı öğrenmek istiyoruz. Şirket personeli yıllık net ücreti ile belediye personeli ücret toplamı bir önceki yıl (2023) belediye gelirini yeniden değerlendirme oranı olan %64.93 artırılmış ,değerinin %40 dan fazla olmasıdır. Fazla kısmı belediye başkanına zimmet sayılacağı kanun ile belirtilmiştir. Belediye başkanımız sayın Ahmet Ataç' a bu konuyu incelemesini ve rakamların meclis ile paylaşılmasını rica ediyoruz.
Sonuç olarak 2024 faaliyet raporlarında yatırıma yönelik bir şeye rastlanılmamış, ciddi seçim harcaması yapıldığı gözlenmiş, belediyemizin borçlarının yüksek miktarda olduğu tarafımızca tespit edilmiştir. Bu sebeplerden dolayı 2024 yılı faaliyet raporuna red oyu vermekteyiz.”

Önemli olan toplumsal fayda

Tepebaşı Belediyesi CHP Grup Başkanvekili Atilay Dalgıç ise rapor hakkındaki görüşlerini şöyle paylaştı:

“2024 yılı faaliyet raporu üzerine Cumhuriyet Halk Partisi grubu adına söz almış bulunmaktayım. 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 56. maddesi ile 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 41. maddesinin 4. fıkrası uyarınca; stratejik plan ve performans programına göre yürütülen faaliyetleri, belirlenmiş performans ölçütlerine göre hedef ve gerçekleşme durumunu, sapmaların nedenlerini ve belediye borçlarının durumunu açıklayan faaliyet raporunun hazırlanması hükme bağlanmıştır. Bilindiği gibi; önce stratejik plan ve performans hedefleri belirlenmekte, ardından bu hedeflere ulaşmak için yapılacak faaliyetlerin hangi bütçe ile ilişkilendirileceği planlanmakta, her yıl nisan ayında da belirlenen hedeflerin ne kadarının gerçekleştiği, bu hedeflere ulaşmak için ne kadar bütçe harcandığı ve yapılan faaliyetlerin neler olduğu bir faaliyet raporu ile meclise sunulmaktadır. Faaliyet raporu, kamu idarelerinde hesap verme sorumluluğunun bir gereğidir.
2024 yılı faaliyet raporu, hazırlanışı ve sunuluşu açısından gerek yasal gerekse yönetimsel hükümlerle uyumludur. Bu vesileyle başta Sayın Başkanımız Ahmet Atatürk olmak üzere, raporun hazırlanmasına katkı sunan herkese kurumumuz adına teşekkür ederim. Faaliyet raporunun 413. sayfasındaki müdürlüklerin performans değerlendirme tablosu, tüm faaliyetlerin özetini ortaya koymaktadır. Tabloda görüldüğü gibi, belirlenen 147 performans hedefi itibarıyla genel başarı oranı %93,8’dir. Bu oran, 2024 yılı faaliyetlerinin neredeyse tamamının başarıyla gerçekleştirildiğini, hedeflerden sapmanın ise sadece %6,2 gibi düşük bir seviyede kaldığını göstermektedir. Sapma gerekçeleri rapor içinde açıklanmış olup, en büyük etkenin 2024/7 sayılı Cumhurbaşkanlığı Tasarruf Genelgesi olduğu anlaşılmaktadır. Örneğin, Muhtarlık İşleri ve Fen İşleri müdürlüklerinin bazı faaliyetleri, genelge nedeniyle gerçekleştirilememiştir. Bu durum ilgili müdürlüklerin performansını olumsuz etkilemiştir. Mali yapının gidişatını gösteren en önemli gösterge, öz kaynaklardaki değişimdir. Öz kaynaktaki artış, mali bünyenin güçlendiğini gösterir. 2024 yılı bilanço ve finansal tablolara göre, dönem faaliyet sonucu 7.213.172 TL fazla vermiş; böylece belediyemizin öz kaynakları, dolayısıyla mali yapısı bir önceki yıla göre güçlenmiştir. Bu olumlu sonucun temel sebeplerinden biri, kaynakların daha etkili ve tasarruflu kullanılmasıdır. Örneğin, 5393 sayılı Kanun’un 48. maddesi gereğince, personel harcamaları en fazla %30 olabilecekken, bu oran belediyemizde %23 olarak gerçekleşmiştir. Bu durum, personel istihdamında siyasi ya da popülist bir yaklaşım sergilenmediğinin de göstergesidir. 2023 yılında %67,90 olan gelir-gider karşılama oranı, 2024 yılında %80,45’e yükselmiştir. Bu da hem gelirlerin artırıldığını hem de kaynakların verimli kullanıldığını göstermektedir. 1981 tarihli, çağın gerisinde kalmış Belediye Gelirleri Kanunu’nun varlığına rağmen, öz gelirler artırılmaya çalışılmaktadır. Örneğin, hep birlikte onayladığımız çevre temizlik vergisi benzeri kalemlerle bu çabanın örneklerini görmekteyiz. Tahmini bütçede 200 milyon TL borçlanma öngörülmüşken, fiili borçlanma 50 milyon TL olarak gerçekleşmiştir. Bu da belediyemizin hizmetlerini büyük oranda iç kaynaklarla yürüttüğünü göstermektedir. Uzun vadeli borçlarda da bir önceki yıla göre %21 oranında azalma meydana gelmiştir. Sadece rakamlarla değil, hizmetlerin içeriğiyle de değerlendirme yapmak gerekir. 417 sayfalık faaliyet raporu incelendiğinde, Tepebaşı Belediyesi’nin sosyal belediyecilik anlayışıyla yaşlılara, hastalara, kadınlara, çocuklara, doğaya ve hayvanlara yönelik hizmetlerini aynı hassasiyetle sürdürdüğü görülmektedir. Kurumsal sınıflandırma tablosuna göre, Temizlik İşleri Müdürlüğü 312.156.000 TL ile en yüksek harcama yapan müdürlük olurken, Fen İşleri Müdürlüğü 278.108.000 TL ile ikinci sıradadır. Bu tablo, tasarruf genelgesinin özellikle Fen İşleri Müdürlüğü’nü olumsuz etkilediğini göstermektedir. Toplam 2 milyar 124 milyon TL’lik harcamanın 1 milyar 641 milyonu mal ve hizmet alımlarına yönelmiş, bu oran %77,29’a ulaşmıştır (bir önceki yıl bu oran %70’ti). Hizmet alımıyla çalıştırılan kişi sayısında 54 kişi azalma olmasına rağmen, maliyetlerin artmasının sebebi ülkedeki ekonomik koşullar, hayat pahalılığı ve yüksek enflasyondur. Tepebaşı Belediyesi’nin borçlanma durumu, 5393 sayılı Kanun’un 68. maddesindeki yasal sınırların oldukça altındadır. Zaman zaman maksatlı yapılan spekülasyonlar, gerçeği yansıtmamaktadır. Yine belirtmek gerekir ki, faaliyet raporunu sadece kar/zarar ekseninde değerlendirmek yanlış olur. Önemli olan, kullanılan kaynaklarla elde edilen toplumsal faydadır. Raporda İklim Değişikliği Müdürlüğü 45 sayfa, Çevre Koruma Müdürlüğü 24 sayfa, Sağlık İşleri Müdürlüğü 38 sayfa, Kültür İşleri Müdürlüğü ise 7 sayfa ile yer almaktadır. Bu durum belediyemizin çevreye, sağlığa ve kültür-sanat faaliyetlerine verdiği önemin açık göstergesidir. Çocuklar için 38 alanda yapılan 15.236 eğitim faaliyeti, Eko-Okullar programı çerçevesinde 43 okulda çevre eğitimi, Yeryüzü Ekoloji Okulu’nda 37.504 kişiyle yapılan atölye çalışmaları, belediyemizin sadece yerel değil, küresel iyiliğe katkı sunma anlayışını ortaya koymaktadır. Bir yanda Altınoluk ve Atalan'daki doğa tahribatına yol açacak altın madenlerine karşı verilen mücadele, diğer yanda Tepebaşı Belediyesi’nin çevreyi koruma gayretleri önemlidir. TEP sürecinin durdurulmuş olması da sevindiricidir. Sosyal belediyecilik anlayışıyla sürdürülen huzurevi, evde bakım hizmetleri, kreşler, aşevleri, öğrenci yemek destekleri gibi hizmetlerin de başarılı bir şekilde yürütüldüğü raporda yer almaktadır. Raporun "Zayıf Yönler ve Tehditler" bölümünde de ifade edildiği gibi, pek çok sorun merkezi idare kaynaklıdır. Taşeron sistemindeki adaletsizlikler, eşit işe eşit ücret ilkesini zedelemekte, anayasa ve uluslararası sözleşmelere aykırılık teşkil etmektedir. Bu durumun yasal düzenlemeyle düzeltilmesi gerekmektedir. Ayrıca merkezi hükümetin muhalefet partilerine mensup belediyelere karşı ayrımcı tutumu, hizmetlerin önünde önemli bir engel oluşturmaktadır. Merkezi gelirlerden yapılan kesintiler bunun en açık örneğidir.
Ülkenin içinde bulunduğu ekonomik kriz, yüksek enflasyon ve yoksullaşma sebebiyle vatandaşlar vergi ödemekte zorlanmakta, bu da belediye gelirlerini olumsuz etkilemektedir. Tahsilat oranı en düşük gelir kalemi, %72,44 ile vergi gelirleridir. Bu sebeple tahakkuk eden ve tahsil edilemeyen alacaklar 200 milyon TL’yi aşmıştır.
Merkezi idare, mevzuatı sık sık değiştirerek belediyelerin planlamasını zorlaştırmaktadır. Tasarruf genelgesi gerekçe gösterilerek hizmet binası yapımı, araç alımı ve kreş açılması gibi temel hizmetlerin engellenmesi, belediyeciliği işlevsizleştirmektedir. Organize sanayi bölgelerinin yer seçimi, ruhsat süreçleri gibi konularda yerel yönetimlerin yok sayılması, şehircilik ilkelerine aykırıdır. Oysa bu yetkiler, yerel yönetimlerde olmalıdır. Vatandaşın refahını, çevre ve tüm canlıların hakkını gözeten, dezavantajlı grupları destekleyen, kültür ve doğayı koruyan, hedeflerini gerçekçi belirleyip kaynaklarını verimli kullanan bir belediyecilik anlayışının yansıması olan bu faaliyet raporuna, Cumhuriyet Halk Partisi grubu olarak evet oyu vereceğimizi beyan ederiz. Raporun hazırlanmasında emeği geçen başta Sayın Başkanımız Ahmet Atatürk olmak üzere, tüm meclis üyelerimize, başkan yardımcılarımıza, müdürlerimize ve çalışanlarımıza grubumuz adına teşekkür eder, saygılarımı sunarım.”

Muhabir: Özge ZAİM